Direktlänk till inlägg 9 april 2007

Hämdbegär.

Av Christer Johansson - 9 april 2007 20:48

Hämdbegär.Jag har aldrig förstått folk som har hämdbegär.Det finns alltså folk som ältar sitt missnöje hur länge som helst allt i akt och mening att förstöra människors liv, ibland är man till och med beredda att ta till lögner för att lyckas i sin hämd. Dessa människor måste vara pysiskt sjuka på något vis. Trots att dom blir påminda att dom borde lägga av så forsätter dom på samma sätt och det dom inte tänker på är att dom ofta skadar andra människor som inte är derekt kopplade till den person man vill hämnas på. Det gör också att detta hat blir omvänt och det blir en ond cirkel som bara blir större och större. Så till alla som går och funderar på någon payback tänk en gång till det kan slå tillbaka hårdare än vad man tror.

 
 
ann

ann

12 april 2007 07:58

Att vilja ge igen för gammal ost det tror jag är helt naturligt. Sårar någon mig så nog vill jag ge tillbaka och det största problemet är nog att folk inte gärna vill erkänna denna sida hos sig själv utan de flesta sväljer förtreten, men bär den ändå med sig och så til slut blir det som du säger...man tar ut den på fel människor. Eller så vågar man inte ge igen på den man egentligen borde ge igen på, du vet, det där gamla talesättet om att blir man arg på chefen så sparkar man på hunden....

Den där hämnden som slår helt vilt omlring sig, den tror jag handlar om bitterhet: Att man behöver få något ur sig, men inte vet hur det ska gå till, därför att man inte längre minns vem som från början gjorde en illa.

Att ta hand om sina egna känslor på rätt sätt är inte det lättaste.
Dagligen nästan träffar jag på folk som blivit upprörda av en eller annnan anledning och som veskriver i detalj hur dumt någon annan betee sig mot dem och när man frågar dem om de sagt det till vederbörande så svarar de reflexmässigt "Nej, jag bryr mig inte", vilket ju givetvis är en ren lögn! Lägger man ner en kvart på att tala om vad en annan människa sagt och gjort så bryr man sig! Då har man tagit åt sig och har man tagit åt sig så får man acceptera det också och fundera på varför och om det den andra sa bara var idiotiskt och elakt eller om det låg något i det.

Sedan kan man ju för den skull aldrig acceptera våldshandlingar som ett uttryck för hämnd! Och inte löst utkastade hot heller! Då har man gått alldeles för långt! Våld är aldrig någon lösning på någonting annat än att man får avreagera sig extra och våld föder våld, liksom hot föder hot och man brukar säga att motvåldet alltid blir snäppet värre än det första våldet så sätter man igång att slåss eller att hota folk, ja då har man dragit igång en spiral vars slut man inte kan överblicka!

http://www.mormor-ann.blogspot.com

 
Ingen bild

ann

22 april 2007 11:28

Vad tycker du om att man spårade upp min arbetsgivare då Christer - var inte det lite sjukt hämndgirigt???? Nu tror jag ju inte att du kommer att lägga ut denna kommentar men kanske ändå något för dig att tänka på innan du dömer andra????

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christer Johansson - 13 april 2007 17:04

Jönssonligan. Jag skrev en fråga i STBs gästbok om Jönssonligan också kom till Aneby. Detta misstolkades naturligtvis på ett annat forum, och det var ju väntat. Nu ska jag förklara vad jag menade. Som dom flesta vet bestod Jönssonligan tre ganska mis...

Av Christer Johansson - 12 april 2007 12:24

Först kanske jag ska förklara vad som menas med utrycket "inte alla hönsen hemma". Det betyder inte att man är dum utan att man kanske borde tänkt sig för lite bättre innan man gjorde något otroligt korkat. Hönshuset. Jag har följt en historia om...

Av Christer Johansson - 12 april 2007 00:15

I bland förstår jag mej inte på människor. Varför kan folk inte vara ärliga och säga som det är? Jag kan ta ett exempel som jag hört ganska ofta. Ett antal personer bestämer sig för att åka någonstans t.ex ett större evenemang och alla i det här gäng...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2007
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards